Primer va ser Hotmail
La utilització amb èxit primera línia de les estratègies de màrqueting viral pot ser acreditat a Hotmail. Va ser el 1997 que el terme «màrqueting viral» es va fer servir per Tim Draper, un graduat de Harvard Business School, per descriure l’èxit de la campanya de Hotmail per atraure nous subscriptors de correu electrònic.
La tècnica utilitzada va ser la col.locació d’un link de forma automàtica anunciant el servei a tots els missatges sortints enviats pels subscriptors de correu electrònic. Des de llavors, molts serveis de correu gratuït, afegeixen un enllaç de publicitat. La idea es que al fer clic s’obre automàticament una pàgina de subscripció. Google, pren nota d’aquest mètode de comercialització per plantejar un altre un altre model molt més ràpid en la seva campanya de màrqueting per Gmail.
Gmail va aparèixer com a correu alternatiu
Quan el servei de correu electrònic de Google va ser presentat inicialment, en gran mesura es va basar en les referències per contractar nous subscriptors. La invitació de Gmail funciona proporcionant un cert saldo d’invitacions que cada nou compte de correu electrònic pot enviar als seus contactes.
El gran factor diferencial de gmail va ser un filtre d’spam excel·lent. Es va prometre als usuaris que els fills no rebrien correus ofensius a les seves safates d’entrada. De fet el seu filtre n’aprèn de l’experiència, pel que el correu no desitjat eventualment s’hauria de convertir en en zero. Un altre punt destacat va ser la promesa que no s’hagués de borar cap correu. Multiplicant l’espai que oferien els seus competidors de correu electrònics gratuït.
En un període molt curt de temps milions de subscriptors van ser resultats mitjançant el model de comercialització per invitació de gmail. Pràcticament tots els nous abonats ja tenien un compte de correu existent, però podien optar utilitzar gmail com a compte de correu electrònic alternatiu i amb el benefici de poder utilitzar altres serveis de Google com Blogger., Youtube, Adsense i googlepages. Alguns ho van aprofitar per proporcionar anonimat de la seva compte de correu electrònic principal.
Altres llocs web poden utilitzar el mateix model de comercialització de invitació de Gmail. L’estratègia és bastant simple. En realitat és un tipus de màrqueting viral en la qual, la propagació del coneixement del producte es basa en les xarxes socials, utilitzant els propis contactes dels usuaris.
No obstant això, una campanya similar només pot tenir èxit si és molt innovador en la solució d’alguns dels problemes del mercat objectiu. En el cas de gmail, un excel·lent filtre anti-spam i un espai suficient per a que no faci falta borrar cap correu.
En l’entrevista al director de Google España ens explica que és el marketing viral i que van fer amb gmail
En el blog de oriolmorell veiem un exemple de com els blogs dels seus usuaris van promocionar gmail. http://oriolmorell.cat/2005/08/31/gmail-en-catala/